Cóż to za nowy pomysł? Znany film i prowadzenie fanpaga? Pewnie chodzi o to, żeby robić memy z postaciami z tego filmu! No właśnie, że nie! Tu chodzi o zupełnie inne myślenie i inne podejscie do fana. Wielowymiarowe.
Zanim powstał film, była książka. Pamietam jak będąc nastolatkiem czytałem wszystkie tomy. Nie pamiętam specjalnie za dużo z treści. Zapamietam, że dobrze się czytało. Chyba nawet jakiegoś kumpla namawiałem na lekturę. Ale przeraził się widokiem grubych tomisk.
Fanpage jak dobry film
To nie przypadek, że duża część filmów jest nakręcana na podstawie książki. Świat, który kogoś zafascynował na kartach papieru zostaje odwzorowany w formie filmu.
To ważne, że ten świat może być bardziej lub mniej zblizony do pierwowzoru ksiażkowego. Nigdy nie bedzie jednak taki sam. To inna forma przekazu. Nie zmienia ona jednak faktu, że film nie wyparł ksiażek. Ksiażki „nakręcają” sprzedaż filmu. Film „nakręca” sprzedaż ksiażek. Wzajemnie się uzupełniają.
I dochodzi tu często to bardzo ważnej kwesti. Powstają fani książek i filmów. Mogą nawet być animozje między nimi. Ale to tak naprawdę nie ma większego znaczenia. Znaczenia ma coś innego!
Łączy nas wspólny świat
Świat stworzony przez autora. Nie ważne filmu, ksiażki czy komiksu.
Fascynuje nas świat bohaterów. Ciekawią nas ich losy, pogmatwane sprawy, tajemnice do których dochodzą, inne osoby które poznają. Im bardziej świat stworzony jest inny od tego codziennego, tym bardziej nas to wciaga.
Nie istniejace na znanej nam mapie świata krainy, jeziora, kontynenty ( Władca Pierścienia, Gwiezdne Wojny) Albo zasady które nie funkcjonują na codzień (Matrix, Harry Potter).
Ten świat, nowi bohaterzy powodują, że chcemy poznawać nowe zakątki, nowe przygody. Co ważne – utożsamiamy się z tym!
Kubki, koszulki, gadżety towarzyszą nam wszędzie. Nasi znajomi dają nam w prezencie akcesoria związane z powyższymi ulubionymi bohaterami.
Świat naszych bohaterów, klimat, który wytwarzają jest jednocześnie naszym światem i klimatem!
To jest społeczność, enklawa, której jesteś fanem, obserwatorem a może nawet honorowym obywatelem.
Seriale, klocki LEGO i inne….
Popularność seriali bierze się również z podobnej myśli. To od kilku do klikudziesięciu a nawet kilkuset filmów z „jednego świata”. Jest czas na poznanie róznych bohaterów, wątków pobocznych, smaczków…
Zaobserwowałem u moich dzieci, że w katalogach klocków LEGO jest mnóstwo histori. To już nie tylko świat figurek, budynków i aut. To konkretne postacie, które znamy juz dobrze. Postaci z Gwiezdnych Wojen, Harrego Pottera, MindCraft, Avengersi)
A także postacie, które wymysliła firma LEGO i najpierw wyprodukowała film animowany ( Ninjago, Lego Przygoda) a dopiero w kontekscie tego wyprodukowała klocki z bohaterami. To starannie zaplanowany pomysł marketingowo – sprzedażowy.
Nie tworzenie tylko produktu ale całej strategi, siatki połączonych pomysłów, alternatywnego świata, który pokocha użytkownik. Świata, który nie skończy się na produkcie. Produkt będzie tylko częścią całosci, która ma wiele do zaoferowania. I co ważne przez długi czas.
To przedłużenie żywotu produktu często na więcej niż jedno pokolenie.
Gwiezdne Wojny przejęte przez Disneya idą w tym kierunku. A przecież ten film ma już 40 lat!
Harry Potter miał swoje pokolenia. Więc przyszedł czas na „Fantastyczne zwierzęta”.
Jak użyć tej wiedzy do prowadzenia fanpagu?
Stosuj identyfikacje wizualną. Kolorystyka, logo, wspólne cechy marki. Głębiej sięgając chodzi o archetyp marki. O pewnego rodzaju charakter firmy i oczekiwania jakie wzbudza wobec odbiorców. Ale to temat na inny artykuł.
Tak naprawdę to niechodzi tylko o fanpage. To rozszerza się na całe działanie firmy. Czyli od codziennych działań wewnętrznych po internetowe zasiegi. A, że często fanpage to jedyna, ewentualnie obok strony www, komunikacja z fanami – dlatego piszę o fanpagu facebookowym.
Poniżej zrzuty ekranu z fanpagów, który prowadzimy dla klubu piłkarskiego Bałtyk Koszalin.
Kilka przykładów. Kolor niebieski jest dominującym kolorem w klubie. Zarówno u młodszych graczy jak i seniorów. Więc jeśli nawet gdzieś brakuje koloru niebieskiego na zdjeciu to zawsze można dać filtr kolorystyczny lub ramkę w odpowiednim kolorze.
Wywiady z wychowankami Bałtyku Koszalin, którzy poszli do nowych klubów. Nie może zabraknąć elementów niebieskich i klubowych.
Autobus klubowy – co oczywiste – posiada również barwy klubowe, które od razu zidentyfikuje każdy fan.
Zastosuj różne formy przekazu
Świat, który tworzymy musi być wielowymiarowy. Tzn. nie chodzi o to czy bardziej lubisz tworzyć pisząc czy nagrywając video. W tym wypadku Ty schodzisz na drugi plan. Twoi fani mają różne potrzeby. Jedni chcą czytać, inni oglądać albo słuchać.
To co tworzysz możesz przerabiać na rózne formy. Tekst można umieścić na blogu albo jako post na facebooku. A w rozszerzonej wersji można opowiedzieć jako podcast albo na w formie video.
To dziś popularna forma. Tworzysz podcast, ale wszystko nagrywasz na video i też udostępniasz. Do tego transkrypt i trzy formy gotowe. Każdy wybierze taką jaka mu pasuje a TY masz kilka pieczeni na jednym ogniu. Bo każdy format możesz umieścić na różnych platformach. Tam gdzie może mieć do niego dostęp osoba, która cię nie zna.
Dodatkowo transkrypt ma też walory pozycjonowania SEO. O czym warto pamiętać!
Artykuł, który właśnie czytasz to taki skrót z LIVE który tworzyłem na facebooku.
Dzięki różnym formom, Twój świat, świat Twojej firmy, Twojego produktu to coś większego niż jedna forma, jeden kanał czy grafika.
Pewnie nie zawsze każdą formę da sie w taki sposób przerobić. A być może nawet nie każdą warto. Niemniej powinieneś mieć w głowie takie właśnie rozwiązanie.
To nie jest tak, że jak kupisz książkę to nie kupisz biletu do kina na film an podstawie tej książki. Albo nie kupisz t-shirtu z logo filmu. Bardzo możliwe, że kupisz każdą z tych rzeczy.
Poniżej możesz obejrzeć fragment nagrania, który opisuję w tym artykule
A poniżej cały LIVE w temacie „Jak prowadzić fanpage na facebooku. Serdecznie zapraszam od odsłuchania/ogladniecia. Myślę, że znajdziesz tam wiele odpowiedzi jak prowadzic fanpage i na co ważnego zwrócić uwagę.
Spisał,co praktykował i i znów coś tworzy:
Krzysztof Burzyński – Pomocnik Wizjonera