Nieraz jestem pytany jak właściwie wygląda szkolenie. Z technicznego punktu widzenia. Wiec dziś o tym opowiadam/piszę.
Klient który decyduje się na szkolenia dla swoich pracowników robi to głównie z jednego powodu. Nie jest zadowolony z pracy i efektów pracowników. Więc chce zwiększyć tę efektywność. Chce też opinii, oceny danego pracownika i propozycji dalszych działań wobec nich.
Biorąc pod uwagę potrzeby przedsiębiorcy i moje doświadczenie szkoleń potrzeby są zazwyczaj następujące:
- Jak znaleźć właściwego pracownika?
- Jak zwiększyć efektywność pracy?
- Jak więcej sprzedawać?
- Jak radzić sobie z trudnymi pracownikami?
- Jak założyć biznes?
I tu zaczyna się pierwszy punkt szkolenie – jaki problem ma klient?
Zaraz za nim drugi – Jak rozwiązać problem?
Jak to później wygląda praktycznie u klienta? Jeden z przykładów znajdziesz w audycji poniżej.
Diagnozuje pracowników i na końcu podaje możliwe rozwiązania co zrobić dalej z danym pracownikiem.
Najczęściej zastosowane rozwiązanie po-szkoleniowe to ( w wielkim uproszeniu bo rożne mogą być potrzeby klienta)
- Propozycja rozwoju danego pracownika/pracowników
- Propozycje rozwoju, warsztatów czy szkoleń na które można wysłać pracownika/pracowników
- Propozycja regularnego dokształcania w jakiejś dziedzinie ( oferta moja lub innej firmy)
- Przeszkolenie pracownika by był szkoleniowcem/kontrolerem i regularnie (na początku pod moim nadzorem) zarządzał i sprawdzał wyniki zespołu ludzi.
Poniżej znajdziesz schemat STRUKTURY UCZENIA SIĘ OD SIEBIE
Zaproponowany wariant zakładał które osoby(u góry: Witold i Kamila) o największej wiedzy z danego asortymentu sklepu miały uczyć inne osoby. Oczywiście możliwa tez jest opcja nauki równorzędnych pracowników samych siebie, lecz w praktyce działa to za wolno i nie jest świadomym działaniem. Ten przypadek zakładał że pracownicy będą mieli przygotowany spis elementów do nauczenia się. Tak żeby można było weryfikować ci jakiś czas wiedzę która została im przekazana.
Inne możliwe szkolenia, które bardziej podpadają pod doradztwo biznesowe. O nich napisze innym razem:
- Jak radzić sobie z trudnymi pracownikami
- Jak radzić sobie z zarządzaniem
- Efektywność osobista i zarządzanie sobą w czasie
- Jak założyć biznes
Krzysztof Burzyński